För vår gemensamma jord

Det är viktigt att miljöomtanken finns med hela ledet, från det att vi köper kläder till att vi skänker bort eller återvinner dessa när vi inte längre använder plaggen längre. I ett tidigare publicerat inlägg behandlas just detta ämne. Detta gäller även vilka vi köper kläder från, vare sig det kanske är H&M eller Zara. Men vad tycker egentligen svenskarna om varumärkena som finns på marknaden.

miljö kretsloppDe varumärken som får sämst betyg av svenskarna, vad gäller hållbarhet, är Ryanair, Zara, Mars, skobolaget Deichmann, Alfa Romeo. Det handlar inte så mycket om märkena i sig, snarare att de står för något. Som dålig hänsyn till sociala frågor och miljö, eller att de klingar fel och låter som klassiskt ”corporate business” utan själ och hjärta. Sedan drar många konsumenter alla bolag över en kam när något företag varit i blåsväder. Negativ publicitet slår dessutom hårdare mot utländska bolag. Volkswagen tappar ganska mycket efter sin utsläppsskandal bland annat.

De gör ett bra jobb för hållbarheten

De bolag som svenskarna tycker gör ett bra arbete för hållbarhet är bland annat Systembolaget med restriktiv reklam, alkoholfria alternativ och informationsarbete kring alkoholproblem. Sedan finns även Ikea med på denna lista, trots sina skandaler med urskog och annat. Coop finns även de med på listan över varumärken som konsumenter förankrar med hållbarhet och ekologisk mat. De som vinner är Apoteket, som verkligen har lyckats kommunicera sitt budskap och förmedla att produkten är bra för kunden och för miljön. Detta i kombination med hälsotrenden tycks vara oslagbar.

Tusentals konsumenter har gett sin syn på 750 nordiska varumärken i den årliga undersökningen Sustainable Brand Index. Bland dem ingår 265 svenska bolag – Svenska Dagbladet